برج های خنک کننده و انواع آنها

برج های خنک کننده و انواع آنها

 برج ­­های خنک ­کننده (Cooling Tower) نوعی از مبدل­ های حرارتی هستند که از تماس آب و هوا برای خنک­ کاری آب مورد نیاز در کندانسور سیستم­ های تهویه مطبوع ، نیروگاه ­ها، پالایشگاه ­ها، فرآیندهای صنعتی و صنایع مختلف (صنایع غذایی و …) استفاده می­‌نمایند.

این تجهیزات از نظر نوع عملکرد، نوع سیستم توزیع آب، شکل و جنس بدنه، نحوه برخورد جریان آب و هوا، نوع مکش جریان هوا و … انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن­ ها دارای ویژگی ­ها و محدودیت ­هایی هستند و کاربردهای متنوعی دارند.

برج­ های خنک­ کننده از نظر عملکرد خنک ­کنندگی به دو دسته تقسیم می ­شوند:

برج ­های خنک ­کننده مدار باز (Open Circuit Cooling Tower)
برج ­های خنک کننده مدار بسته (Closed Circuit Cooling Tower)
برج ­های خنک ­کننده مدار باز و مدار بسته در صورتی که به درستی برای کاربرد مورد نظر طراحی شوند، می ­توانند راندمان حرارتی قابل قبول با طول عمر بالایی را ارائه دهند. تشخیص اینکه کدام یک از برج های خنک ­کننده مدار باز یا مدار بسته برای کاربرد مورد نظر مناسب ­تر است، نیازمند شناخت نحوه عملکرد، ویژگی ­ها و کاربرد های هر کدام از آن ­ها است و بر عهده مهندسان و افراد متخصص و با تجربه در این امر می­ باشد.

در همین راستا در ادامه به معرفی برج ­های خنک­ کننده مدار باز و مدار بسته پرداخته می ­شود و ویژگی ­ها و محدودیت ­های هر یک از دیدگاه­ های مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار می ­گیرد.

  برج ­های خنک کننده مدار باز

عملکرد برج ­های خنک ­کننده مدار باز چگونه است؟

برج خنک ­کننده مدار باز (Open Circuit Cooling Tower) یک مبدل حرارتی است که برای خنک کردن آب از تماس مستقیم آب و هوا استفاده می ­کند. در برج خنک ­کننده مدار باز، آب ورودی (نیازمند خنک­ کاری) به بخش بالایی برج خنک ­کننده پمپ می شود و از آن­جا وارد برج می­ گردد. نازل­ ها این آب را بر روی پکینگ ­های برج خنک ­کننده توزیع می ­نمایند و آب به صورت یک لایه نازک و یکنواخت بر روی پکینگ ­ها جاری می­‌شود و این امر موجب افزایش سطح تماس (تبادل حرارتی) آن با هوا می­‌شود. فن نیز هوای اتمسفر را بر روی پکینگ ها به گردش در می ‌آورد. هوای ورودی آب را به دو طریق متفاوت خنک می ­کند؛ بخشی از حرارت در نتیجه جریان همرفت هوا (تماس بین آب گرم و هوای سردتر) دفع می ­شود، اما بخش عمده خنک ­کاری به دلیل تبخیر بخشی از آب وارد شده به سیستم رخ می‌­دهد. بدین صورت می­توان آب را تا دمایی پایین ­تر از دمای محیط خنک نمود. پس از ریزش آب از پکینگ ­ها، آب خنک شده درون تشتک برج انباشته شده و در نهایت به سیکل سیستم باز می­‌گردد. هوا نیز که با رطوبت اشباع شده است، از بخش بالایی برج خنک ­کننده خارج می­ گردد. قطره­‌گیر نصب شده در بالای نازل ­ها نیز از خروج قطرات آب از برج خنک ­کننده جلوگیری می ­کند.

  برج ­های خنک ­کننده مدار بسته

♻️ عملکرد برج­ های خنک ­کننده مدار بسته چگونه است؟

برج خنک کننده مدار بسته (Closed Circuit Cooling Tower) یک مبدل حرارتی است که از تماس غیرمستقیم هوا و آب برای خنک کردن آب استفاده می­ کند. در برج خنک­ کننده مدار بسته برای جلوگیری از تماس مستقیم هوا با آب و مشکلات مربوط به آن، آب نیازمند خنک کاری موجود در کویل­ های برج خنک­ کننده به گردش در آمده و آب موجود در تشتک برج نیز پس از پمپ شدن به سمت بالای برج، توسط نازل هایی بر روی کویل ­های حاوی آب اسپری می­ شود. در برج خنک­‌کننده مدار بسته بخشی از خنک­ کاری مورد نظر در اثر تماس غیرمستقیم و تبادل حرارتی بین هوای ورودی به برج و آب موجود در کویل‌ها صورت می­گیرد. همچنین در اثر پاشش آب بر روی کویل ­ها و برخورد ذرات آب با سطح داغ کویل و با همراهی جریان هوای در گردش درون برج، بخش کوچکی از آب اسپری شده تبخیر می ­شود و به دنبال آن آب درون کویل خنک می­ گردد. ادامه فرآیند خنک­ کاری نیز مشابه مراحل صورت گرفته در برج خنک ­کننده مدار باز انجام می ­شود.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

سوالات متداول در زمینه برج های خنک کننده
انواع فن سانتریفیوژ
گفتگوها

دیدگاهتان را بنویسید